zondag 28 juni 2009

De community van het Bergse hondenrenveld

Vanaf mijn balkon heb ik uitzicht op een stuk gras met een laag hekwerk eromheen. Op het poortje is “hondenrenveld” te lezen. Een eenvoudig platform opgezet door de gemeente om de community van hondenliefhebbers tevreden te stellen.

Op datzelfde balkonnetje lees ik Jeff Jarvis’ boek “What Whould Google Do” en sindsdien herken ik overal community’s. Niet verwonderlijk, want community’s bestaan al. Zowel op internet als in real life. Ze worden niet bedacht en gecreëerd door bedrijven en organisaties en zijn al helemaal niet hun eigendom. Zo stelt ook de oprichter van Facebook, Mark Zuckerberg in het boek: community’s bestaan al en ze doen al wat ze willen doen. De vraag is hoe je ze kunt helpen dat beter te doen.

Het hondenrenveld staat op geen enkele kaart, wegwijzer of gemeentegids en advertenties ervoor heb ik al helemaal niet gezien. Toch weten dagelijks tal van grote en kleine honden, vergezeld door hun baasjes, jong, oud en hele gezinnen het veld te vinden. Hoe? Ze vertellen het elkaar wel. Er is geen dure bewegwijzering nodig voor deze niche groep van hondenliefhebbers. En het is meer dan een renveld, het is een ontmoetingsplek voor gelijkgestemden. Sommigen komen er dagelijks, anderen alleen op zondagochtend met de auto vanuit weet-ik-veel-waar.

Ach, ik heb het buzzwoord helemaal nog niet genoemd: Web 2.0... Sociale media, user generated content, community’s. Beste ondernemers, het bestaat al. Uw klanten en gebruikers zijn al verenigd in community’s. Aan u de opdracht om ze te vinden en bij uw onderneming te betrekken. Ze tevreden te stellen, uw producten en diensten te laten verbeteren. Of zelfs nieuwe producten te laten bedenken. Uw community zal vanzelf uw bewegwijzering worden!

Inmiddels heeft het zonnetje plaatsgemaakt voor hevige regenbuien. De hondenliefhebbers zeggen elkaar gedag en vluchten terug naar huis en ik naar binnen om Erwin van Lun’s boek “Van Massamerk naar Mensmerk” uit 2005 er weer eens bij te pakken. Hij had het toen al begrepen!


Leesvoer:
Jeff Jarvis – What Would Google Do (2009) (nl: Wat zou Google doen)
Erwin van Lun – Van Massamerk naar Mensmerk (2005)