donderdag 8 maart 2012

Facebook voor bedrijven is aangepast!

Een aantal maanden geleden heeft Facebook voor persoonlijke profielen de 'Timeline' geïntroduceerd en zoals verwacht is dat nu ook van toepassing voor bedrijfspagina's.

Vanaf deze week is het mogelijk om als bedrijfspagina de timeline te activeren, dit zal op 30 maart overigens automatisch gebeuren bij alle pagina's! Wat is er veranderd?

1. Geen langwerpige profielfoto, maar wel een grote coverfoto!
In de nieuwe Timeline is er geen ruimte meer voor de langwerpige profielfoto's van 600 pixels hoog. De profielfoto van je fanpagina wordt aangepast naar hetzelfde formaat als die van je persoonlijke profiel, namelijk een vierkante afbeelding van 180 bij 180 pixels. Voor alle afmetingen is er een speciale sheet gemaakt.


Daarvoor in de plaats is er nu een omslagfoto met een formaat van 851 pixels breed bij 315 pixels hoog. Dit is de plek om met mooie sfeerbeelden een goede indruk te geven aan de bezoeker. De omslag mag niet gebruikt worden voor promotie campagnes dus let daar op bij het plaatsen van een foto. De volgende melding verschijnt bij het kiezen van een omslagfoto:

"Opmerking: deze ruimte is niet bestemd voor promoties, bonnen of advertenties. Je omslagfoto mag niet uit hoofdzakelijk tekst bestaan of inbreuk maken op het auteursrecht van een derde."

Ook de veelgebruikte pijl naar de ‘Vind ik leuk’ knop is niet  toegestaan in de omslag foto!

2. De tabs zijn verplaatst en geen welkomst tab meer!
De menu-items (tabs) die eerst links in een verticale lijn onder je profielafbeelding stonden, zijn verhuisd naar boven en staan nu rechts in een horizontale lijn onder de omslagfoto. Net zoals bij de oude fanpagina's, heb je gelukkig zelf nog wel controle over welke tabs (lees apps) de meeste aandacht krijgen. Je prikbordtab is verdwenen, omdat dit de home van je pagina is geworden. Ook de 5 meest recente foto's bovenaan je oude pagina zijn gebundeld tot de eerste tab ‘Foto's’, die altijd als eerste naast de pagina-informatie komt te staan.


De volgorde van de tabs naast de Foto-tab kun je wel zelf bepalen, om de meeste belangrijke inhoud aan je fans te kunnen tonen. In totaal kun je 12 tabs in de pagina plaatsen. Als de tab Evenementen erop zit zal deze automatisch een foto laten zien van het laatst toegevoegde evenement dus let er op wat voor foto daar geplaatst wordt!
Wat helaas niet meer kan is het instellen van een standaard welkomst pagina waar een bezoeker op binnenkomt. Dit werd voorheen gebruikt om de bezoeker te vragen om op de ‘vind ik leuk’ knop te klikken. Met de nieuwe Timeline is dit dus niet meer mogelijk. Een dergelijke pagina zal dus een andere functie moeten gaan krijgen. Het voordeel van de Timeline is wel dat de ruimte een stuk breder is geworden. Hierdoor is het mogelijk om bijvoorbeeld het online boeken van de website ook in Facebook te zetten zoals bij Camping It Soal gedaan is.

3. Bepaal zelf welke berichten belangrijk zijn
In de nieuwe Timeline voor pagina's kun je per bericht kiezen om het bericht te vergroten zodat deze over de gehele breedte van de pagina komt te staan of je kan ervoor kiezen om het bericht bovenaan je pagina vast te pinnen. Hiermee kun je dus belangrijke content  van je pagina meer aandacht geven op je pagina. 

4. Laat waar mogelijk wat zien van de historie
Met alle visuele veranderingen zou je het belangrijkste aspect van de nieuwe Facebook pagina's bijna vergeten: de Timeline zelf. Net zoals met de persoonlijke Facebookprofielen, is het nu mogelijk om als merk je geschiedenis te tonen vanaf het moment van de oprichting tot aan het vandaag. Aangezien je met terugwerkende kracht items kan toevoegen, kun je alle belangrijke momenten uit de geschiedenis van je merk toevoegen. Dus als je foto's hebt van lang geleden plaatsen deze dan met de juiste datum in de Timeline zodat men meteen ziet dat er bijvoorbeeld al lang gerecreëerd wordt op het bedrijf!

5. Paginaberichten
Het is nu ook mogelijk om paginaberichten te versturen en te ontvangen. Voorheen was het niet mogelijk om als bedrijfspagina berichten te ontvangen en/of te versturen. Met de nieuwe berichtenfunctionaliteit voor pagina's behoren deze problemen hopelijk tot het verleden.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van Facebook voor uw bedrijf? Graag helpen we u bij het opzetten van een bedrijfspagina of het vormgeven van de grafische elementen. Bekijk vooral ook onze eigen Facebook pagina http://facebook.com/holidaymedia