vrijdag 10 februari 2012

Smartphone fotografie als marketing kanaal?

Met de enorme opmars van smartphones is het media landschap en met name het internet ook enorm aan het veranderen. Mensen zijn steeds meer in staat om gebeurtenissen in hun leven snel en makkelijk met anderen te delen via een scala aan apps.

Er worden niet alleen veel berichten via Twitter, Facebook en Google+ gedeeld, maar mensen laten ook weten waar ze zijn via locatiediensten als Foursquare. Deze platformen zijn ook reeds door veel bedrijven ontdekt en worden tegenwoordig veelvuldig als marketingkanaal ingezet om met de doelgroepen te communiceren.

Een nog redelijk onbekend kanaal wat heel goed als marketingkanaal ingezet kan worden is mobiele fotografie. Mobiele fotografie is immens populair en is een heel eigen tak van sport geworden. Er wordt tegenwoordig al zelfs gesproken van iPhoneografie (voor Apple iPhone toestellen) en Androidografie (voor Android toestellen). Om je foto's, gemaakt met een smartphone, op te leuken of te bewerken zijn er diverse apps beschikbaar. Voor de iPhone is Instragram veruit de populairste app. Deze app is helaas niet voor Android beschikbaar, maar daar is een heel goed alternatief voor; Streamzoo welke ook voor de iPhone beschikbaar is.

Hoe werken deze apps?
Instagram en Streamzoo zijn beide gratis apps. Een gebruiker maakt, bewerkt, deelt én distribueert zijn foto's ermee. Na het maken van een foto kan een gebruiker er diverse filters op los laten voordat hij hem deelt via de Instagram/Streamzoo-feed en andere sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Gedeelde foto's zijn op Instagram/Streamzoo te voorzien van commentaar of een ‘like’. Gebruikers kunnen elkaar ook gaan volgen net zoals op Twitter. Dat maakt de applicaties zelf tot een sociaal netwerk, gedreven door foto's van de gebruikers.

Figuur 1: Screenshots van de Instagram app

De gebruikers kunnen de foto's ook een hashtag (#) mee geven waarmee de foto's in zogenaamde streams worden geplaatst. Zo worden er voor diverse onderwerpen hashtags gebruikt. De gebruikers kunnen deze streams dan weer gaan volgen.

Een aantal bedrijven heeft inmiddels de kracht van deze sociale fotonetwerken ontdekt. Zoals bijvoorbeeld Starbucks. Zij hebben zelfs via Instagram de reacties van het publiek op haar nieuwe logo gepeild. Ook biedt de populaire koffiebar geregeld kijkjes in het bedrijf zelf. Van proef-sessies in de directiekamer tot nieuwe productideeën. De constante stroom aan user-generated content (Instagram gebruikers die hun foto's taggen met #starbucks) maakt het merk tot een van de meest levendige. Starbucks heeft op Instagram ruim 240.000 volgers!

Ook de toerisme en recreatie sector kan deze kanalen heel goed inzetten getuigen het succes van NH Hoteles  op Instagram. Zij hebben mensen gevraagd een foto te maken van het begin van iets en hem te taggen met ‘#WakeUpPics’. Dit bericht moest vervolgens getwitterd worden. Instagram gebruikers die dit deden maakten kans op een aantal prijzen. De wedstrijd heeft een grote selectie aardige foto’s opgeleverd. NH Hoteles heeft hiervoor zelfs een aparte website voor opgezet: wakeuppics.com. NH Hoteles treedt op deze manier anders dan gebruikelijk in contact met de (potentiële) doelgroep.

Figuur 2: Voorbeelden van NH Hoteles #WakeUpPics

Ook u als recreatieondernemer kunt deze kanalen prima inzetten door via deze kanalen foto’s te delen en door creatief gebruik te maken van de hashtags (streams).
Wilt u weten hoe u Instragram of Streamzoo kunt inzetten voor uw organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij geven u graag advies.
Bronnen: