maandag 4 april 2011

Viral en guerilla marketing in de praktijk

Het zijn termen die iedereen veelvuldig voorbij ziet komen, Guerilla marketing en Viral marketing. Wat houden deze termen precies in, wat kan de recreatieondernemer er mee en waarom leent internet zich ook goed om dit soort acties meer kracht bij te zetten?

Recentelijk heeft één van onze klanten, Cambiance, een guerilla marketing actie uitgevoerd om de aandacht op zich te vestigen. Doelstelling van de actie was aandacht, naamsbekendheid en associatie van Cambiance met rode tentjes.

Om dit te bewerkstelligen werden er in de nacht van zondag 13 maart op maandag 14 maart, en in de nacht van 14 op 15 maart op verschillende plekken in Brabant rode tentjes geplaatst. Op allerlei manieren kwam er ‘rumoer’ rondom de actie:
Ook heeft Cambiance zelf diverse kanalen gebruikt om te communiceren over de actie:
  • Actiewebsite op www.rodetent.nl, waar de eerste dagen nog mysterieus werd gedaan over de actie en waar ook de foto/video prijsvraag gepresenteerd werd.
  • Twitter account op @rodetent om zelf te Twitteren en tweets te kunnen retweeten, die vervolgens weer op www.rodetent.nl getoond werden.
  • Advertentiecampagne op Google AdWords. Er is geadverteerd op termen zoals rode tent, rood tentje, tentjes, tentjes A58, etc.
Holiday Media werd gevraagd mee te denken over de online inzet van de actie. Wij hebben de volgende zaken begeleid / uitgevoerd om de campagne ook online goed uit de verf te laten komen:
  • Ontwerpen en ontwikkelen actiesite op www.rodetent.nl. Op deze dynamische pagina werden foto's, video's, tweets (incl. retweets van @rodetent) en het door Cambiance opgezette actie-arrangement gepresenteerd.
  • Opzet en begeleiding Google AdWords campagne.
  • Aanmaken Twitter account en ontwerpen achtergrond voor Twitter pagina lay-out.
  • Uitwerken prijsvraag-functionaliteit.
De actie is voor Cambiance een succes geweest en ook over online aandacht heeft Cambiance niet te klagen gehad!

Over Guerilla Marketing

"Onconventionele marketing bedoeld om maximale resultaten met minimale inspanning te behalen."

Onconventioneel: een guerilla actie is per definitie ongebruikelijk en opvallend.
Maximaal resultaat: creëren van veel aandacht en rumoer rondom je merk om naamsbekendheid te verwerven of een ander doel te bereiken.
Minimale inspanning: in meeste gevallen financieel gezien minimale inspanning. Dit omdat het ‘reclame’ is buiten de officiële reclamekanalen om, dus een onconventionele manier van Free publicity.

Mooie voorbeelden van guerilla marketing:

Over Viral Marketing

"Viral Marketing phenomenon that facilitates and encourages people to pass along a marketing message."

De belangrijkste woorden uit deze definitie zijn faciliteren, aanmoedigen en doorsturen (pass along):
Faciliteren: de basis van een virale campagne wordt door de initiërende organisatie gelegd. Dit is altijd een opvallende actie/bericht/video wat de ontvanger van het bericht aanmoedigt om door te sturen naar vrienden.
Aanmoedigen: De actie moet dusdanig onderscheidend of interessant zijn dat de ontvanger geprikkeld wordt om dit door te sturen naar vrienden/familie/collega's.
Doorsturen: ook moet de actie er op ingericht zijn dat de ontvanger het bericht eenvoudig via allerlei media kan doorsturen naar diverse contacten.

Mooie voorbeelden van viral marketing campagnes:
Voor meer leuke voorbeelden, kijk bijvoorbeeld eens op Marketingfacts.


Mocht u naar aanleiding van deze blog interesse hebben om een keer een viral of guerilla marketing actie op te zetten, dan denken wij graag met u mee om van deze actie ook online een succes te maken.