1. Manage de verwachtingen
Stel uw gasten gerust en vertel hoeveel nieuwsbrieven ze jaarlijks maximaal van u kunnen verwachten (en houdt u daar aan!). Ook de geruststelling dat uw gegevens alleen voor eigen gebruik zijn en niet aan derden worden verstrekt kan bijdragen aan een hoger inschrijfpercentage.“Ik wil wel op de hoogte gehouden worden via een nieuwsbrief, maar word ik dan niet overspoeld met emails die voor mij totaal niet interessant zijn?”
Laat daarnaast uw gasten zelf bepalen over welke onderwerpen ze informatie willen ontvangen. Door bezoekers zelf invloed te geven op het soort nieuwsbrieven dat ze ontvangen, geeft u de gast het gevoel dat de controle bij hen ligt. En dat vindt een gast prettig!
Wij versturen maximaal 12 nieuwsbrieven per jaar. Geef aan over welke onderwerpen u op de hoogte gehouden wilt worden?
• Acties & Aanbiedingen
• Kamperen
• Huren
• Kopen
2. Voldoe aan de verwachtingen
Een email wordt tegenwoordig vaak bekeken op een mobiele telefoon. Vaak krijgt iemand op zijn smartphone zelfs een seintje dat er een nieuwe mail staat te wachten. Hiermee wordt het verschil tussen een SMS en een email steeds kleiner. Dit betekent dat u heel dicht bij een bezoeker komt.“Nadat ik me had ingeschreven voor de nieuwsbrief, kreeg ik ineens drie mails in één week. Ik wist niet hoe snel ik me weer moest afmelden!”
De eerste periode na inschrijving is cruciaal. In het begin voelt de gast zich nog sterk verbonden en verwacht hij nieuws te ontvangen. Als een bezoeker een jaar niets hoort en vervolgens ineens een mail krijgt, kan het klantencontact al verwaterd zijn. Een overdaad aan mails is echter het andere uiterste. Probeer uw gasten alleen te mailen als u echt iets te vertellen of nog beter, te bieden heeft!
3. Wakker de interesse aan
Een nieuwsbrief met als onderwerp “Nieuwsbrief Juni”. Bent u ook benieuwd wat het onderwerp van de nieuwsbrief in september zal zijn?Het is niet interessant om te vertellen dat het om een nieuwsbrief gaat. Het is veel interessanter om direct te melden wat voor een ongelooflijk goede aanbieding u heeft, die ik niet mag missen! Het onderwerp “Nieuwsbrief juni” geeft mij geen aanleiding om de nieuwsbrief ook daadwerkelijk te gaan lezen.
Zorg dus dat het onderwerp direct pakkend is:
• 40% korting op uw vakantie
• Nieuwe Bungalows met Jacuzzi
Daar wil ik wel wat meer over lezen!
4. Maak de nieuwsbrief leesbaar
Afbeeldingen worden in emails vaak standaard uitgeschakeld. Een lezer moet dus eerst afbeeldingen inschakelen om de volledige nieuwsbrief te kunnen lezen.Daarom is het verstandig om lezers altijd de mogelijkheid te geven om de nieuwsbrief in een online versie te bekijken. Op deze manier weet u zeker dat een lezer de nieuwsbrief ziet, zoals deze bedoeld is.
Ook worden mails steeds vaker op een mobiele telefoon bekeken. De breedte van uw nieuwsbrief kan aanpasbaar worden gemaakt aan het formaat van het beeldscherm. Op een desktop ziet een bezoeker dan een brede variant en op mobiele apparaten een smalle kolom.
5. Spreek de ontvanger persoonlijk aan
Mensen zijn kuddedieren, maar willen niet zo behandeld worden! Het is fijn als je bij de receptie persoonlijk aangesproken wordt: “Goedemiddag meneer Van den Heuvel”. Ik zou vreemd staan te kijken als ik met “Goedemiddag bezoeker” wordt aangesproken, als ze mijn naam al wisten. Waarom worden emails nog maar zo weinig gepersonaliseerd, terwijl de gegevens (vaak) bekend zijn?Bol.com spreekt me standaard aan met “Beste Roel” en dat is prettig. Het versterkt de band. En niet alleen de aanhef, maar ook de inhoud van de mail kan persoonlijk worden gemaakt aan de hand van bijvoorbeeld boekingsgegevens.
“Beste meneer de Vries, Van 3-8-2012 tot 10-8-2012 heeft u bij ons overnacht in Bungalow Type Comfort. Deze bungalow kunt u voor 2013 boeken met 20% korting!”
6. Leidt de bezoeker naar de website
Het doel van uw nieuwsbrief is dat mensen naar uw website gaan voor meer informatie en als het goed is daarna een actie ondernemen (boeken, contactformulier etc.). Zorg daarom dat elk nieuwsitem een specifieke link naar uw website heeft, waar ook daadwerkelijk meer informatie is te vinden. Op deze websitepagina moet ook direct duidelijk zijn waar en hoe een bezoeker de ‘deal’ kan sluiten.7. Herinner de geïnteresseerden
Heeft iemand een link aangeklikt? Dan weet u waar zijn interesse naar uit is gegaan. Het kan geen kwaad om deze persoon er aan te herinneren dat hij interesse heeft!Met een herinneringsmail laat u alleen specifieke gebruikers, die door middel van een klik hebben laten zien eventueel geïnteresseerd te zijn, weten dat hij deze aanbieding echt niet mag missen. Vertel de lezer dat de actie nog maar beperkt geldig is of dat door het succes er nog maar een paar beschikbaar zijn.
8. Mail uw gast voor of na zijn verblijf
Ook na een boeking heeft u redenen om met uw gast in contact te blijven en extra omzet proberen te krijgen!1 week voor aankomst
“Heeft u uw koffers al gepakt? Over een week mogen we u verwelkomen op ons park! Onderstaand vindt u het recreatieprogramma voor uw vakantie en plus een kortingscoupon voor ons restaurant ter waarde van € 15,-.”
1 week na aankomst
“Hoe heeft u uw verblijf ervaren? We vragen 5 minuten van uw tijd om een paar vragen te beantwoorden. Onder de inzenders wordt elke maand een winnaar gekozen die 30% korting ontvangt op een volgend verblijf!”
Op Verjaardag
“Gefeliciteerd! We wensen u een fijne verjaardag toe. Als cadeau ontvangt u van ons 10% korting op uw volgende bezoek. Ook uw vrienden en familie mogen van deze actie gebruik maken. Deel uw korting nu via Facebook of Twitter!”
9. Voorkom irritatie bij het uitschrijven
Kiest iemand er jammer genoeg toch voor om zich af te melden? Accepteer het en zorg ervoor dat een gast zich eenvoudig kan afmelden. Dit voorkomt een extra irritatie. Laat een bezoeker zich dus niet eerst aanmelden om zich vervolgens te kunnen afmelden.De afmeldprocedure kunt u wel gebruiken om de lezer te bedanken voor zijn eerdere interesse. Ook kunt u nog één poging wagen om op een andere wijze in contact te blijven met uw lezer.
Bedankt voor de interesse die u getoond heeft in onze camping. Jammer dat u zich wilt afmelden voor onze nieuwsbrief. U kunt ook via andere sociale media op de hoogte blijven van het laatste nieuws:
• Like ons op Facebook
• Volg ons op Twitter
10. Schakel Holiday Media in
Holiday Media heeft diverse mogelijkheden om uw e-mail marketing campagnes vorm te geven. Voor algemene nieuwsbrieven werken we samen met E-mark. Daarnaast hebben we persoonlijke gastenmailings ontwikkeld die automatisch gegenereerd worden uit gemaakte boekingen.Vraag ons naar de mogelijkheden!
Auteur: Roel van den Heuvel