donderdag 3 november 2011

Is uw website wel vriendelijk genoeg?

Een aspect wat eigenlijk nog te weinig aandacht krijgt bij het ontwerpen en maken van websites is de gebruikersvriendelijkheid (usability) van een website. Je kunt nog zo’n mooie website hebben en goed gevonden worden, maar als je bezoekers afhaken omdat je website niet gebruikersvriendelijk is levert de website je niets op.

SEO (Search Engine Optimization) ofwel zoekmachine optimalisatie is op dit moment een hot item bij de ontwikkeling van een website. Iedereen heeft het er over en iedereen wil dat zijn website goed gevonden wordt.  En iedereen wil het liefst bovenaan in de zoekresultaten staan. En alles wordt dan ook in het werk gesteld om er voor te zorgen dat de website optimaal kan worden geïndexeerd. Ontwerp, techniek en content worden zo optimaal mogelijk op elkaar afgestemd. Maar wat niet uit het oog moet worden verloren is dat een website óók gebruikersvriendelijk moet zijn wil je een optimale conversie behalen. Je wilt uiteindelijk dat die bezoeker meer doet dan alleen je website even bezoeken.


Een website die gebruikersvriendelijk is, converteert meer. Conversie optimalisatie en usability gaan hand in hand. En gelukkig wordt het usability aspect steeds belangrijker. Maar eigenlijk is het niets nieuws. Door de jaren heen is er een schat aan informatie verzameld en bestudeerd over wat bezoekers wel en niet prettig vinden als ze een website bezoeken. Zo is er een periode geweest dat het helemaal hip was om een mooi intro te hebben voor je website. Maar wat deed het merendeel van de bezoekers? Zo snel mogelijk het “skip intro” linkje zoeken om direct naar de website te gaan. En dus verdwenen de intro's weer.

Natuurlijk wil iedereen een mooie, unieke website hebben met allerlei leuke en interessante toeters en bellen. En iedereen wil ook nog eens heel goed gevonden worden in zoekmachines. Maar uiteindelijk gaat het om de gebruikerservaring. Kan een bezoeker van uw website snel en gemakkelijk vinden wat hij zoekt? En het allerliefste heeft u als recreatie ondernemer dat uw website bezoeker zijn bezoek aan uw website omzet in een bezoek aan uw bedrijf. Pas dan vindt er conversie plaats.
Voor het optimaliseren van uw website voor een betere conversie is een goede usability van belang. Maar daarbij moet de vindbaarheid natuurlijk niet worden vergeten. Immers zonder bezoekers is er ook geen conversie mogelijk.

Conversie optimalisatie bestaat uit drie stappen;

Meten, testen en analyseren
  • Waar zitten problemen voor bezoekers?
  • Hoe converteert de website nu?
Verbeteren en verleiden
  • Zorg voor een duidelijke structuur en neem drempels weg.
  • Verleid en overtuig de bezoeker.
Meten, testen en analyseren
  • Is de conversie verbeterd?
Net als zoekmachine optimalisatie is conversie optimalisatie een doorlopend proces. De ene keer pas je bijvoorbeeld de tekst “boek nu” aan in het vriendelijkere “bekijk beschikbaarheid” en een andere keer pas je rigoureus de menu structuur aan. Maar de belangrijkste eerste stap is het bepalen van de doelstellingen van de website.

Wilt u weten hoe uw website er voor staat? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij zijn u graag van dienst bij het optimaliseren van uw website.