zondag 26 juni 2011

Een terugblik op de relatiedag 2011

Vrijdagavond 24 juni, het einde van de week van de relatiedag 2011. De evaluaties rollen binnen en bevestigen wat we woensdag en gisteren al voorbij zagen komen in de twitterfeeds met de hashtag "Relatiedag". Onze relaties waarderen onze inspanningen.

De onderwerpen waren snel gevonden. In aansluiting op onze "roadshow" over Social Media en de vele vragen die we kregen leek het voor de hand liggend dat we hieraan een vervolg zouden geven. Vooral wilden we het hebben over praktische toepassingen ervan. Want het bleek, alle kennisoverdracht ten spijt, dat maar weinigen gebruik maken van de mogelijkheden die Social Media bieden. Hier en daar wordt getwitterd, maar nog geen blogs, een paar websites een YouTube gastenboek ingebouwd, soms Facebook, maar niet altijd juist gebruik van de zogenaamde fanpage.

Daarnaast vonden we het belangrijk om Social Media niet op te dringen. Voor elk bedrijf, voor elke ondernemer is het nut van gebruik van Social Media verschillend. Het is zeker geen reden om er mee te beginnen "omdat iedereen er mee bezig is". Rogier van den Berg liet ons zien hoe monitoring werkt van activiteiten en resultaten van Social Media. 's Middags liet Hanneke van Stokkom vele mogelijkheden van het gebruik van Social Media voorbij komen. Er was behoorlijke interactiviteit met de zaal.

Met deze presentaties en de uitleg van Roel van den Heuvel over de mogelijkheden van Google Analytics brachten we onze boodschap over:

Gebruik zoveel mogelijk geschikte middelen om je bedrijf te promoten,
maar verlies het nut ervan niet uit het oog en meet de resultaten.

Maar een relatiedag, het woord zegt het al, is natuurlijk niet alleen het aanbieden van presentaties. We vonden het belangrijk dat de aanwezigen ook konden "socializen". Aan onze kant waren we met ons volledige team aanwezig, vaak hoorden we dan ook "jee, ben jij nou ….., al zo vaak gemaild en aan de telefoon gehad…". Maar ook veel van onze partners waren present.

Na zoveel tijd beslag op de hersenactiviteiten te hebben gelegd leek het ons een goed idee om even te kunnen afreageren. De videobeelden spreken boekdelen, de aanwezigen maakten hiervan dankbaar gebruik en menig acteertalent kwam tevoorschijn. Mannen die hun vrouwen bedrogen werden afgestraft, valsspelers bij poker omgelegd, actie te over... En iedereen werd benoemd tot "stuntman/vrouw voor een dag". De helden van dit uur "afreageren" voor mij waren Angelique, Arthur en Lammie, zonder twijfel :-)

De gekozen lokatie was, naar mijn mening, een schot in de roos. Een paar jaar geleden brachten we met onze HolidayDay (onze interne benaming voor ons jaarlijks teamuitje) een bezoek aan DeFabrique en waren enthousiast over de workshops en de ambiance van de zo knap in tact gehouden oude fabriek van een mengvoederbedrijf.

Last but not least overhandigden we iedereen het gloednieuw uitgebrachte boek van Aartjan van Erkel "Verleiden op internet". In dit boek wordt de lezer uitgedaagd met een nieuwe blik naar zijn website te kijken. Veel praktische tips en voorbeelden geven de lezer vaak gevoelens van "ja, dat is logisch, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb" of "hee… zo kun je het ook zien". In ieder geval zetten ze je flink aan het denken. We hebben het boek dan ook meegegeven met de bedoeling samen met onze klanten de websites nog beter en aantrekkelijker te maken.

Inmiddels heb ik de scores van de evaluaties opgeteld en ben trots op het resultaat.

De bezoekers waardeerden het als volgt:

- Presentatie Hans 8
- Presentatie Wim 8
- Presentatie Rogier 8,4
- Presentatie Roel 7,6
- Presentatie Hanneke 8,6
- Organisatie/lokatie 8
- Verzorging 8,1
- Over de workshops "Stuntman/vrouw voor een dag" waren de reacties enthousiast: "Leuke afsluiter", "spannend", "origineel", "geweldig"!

Iedereen bedankt voor haar/zijn inbreng en graag tot volgend jaar!

Bekijk de foto's op ons Flickr account

Bekijk de video Stuntman/vrouw voor een dag!