woensdag 23 februari 2011

Meten is weten! Google Analytics en TIBOS online boeken

In de afgelopen 6 maanden zijn er in totaal meer dan 160.000 bezoekers in het online boeken geweest en hebben bijna 10.000 reserveringen gemaakt.

Veruit de meeste bezoekers klikken door tot aan de prijsberekening of NAW-gegevens en stoppen dan met het maken van een online reservering. Dit wil niet zeggen dat ze niet boeken, misschien zijn ze nog aan het oriënteren en vergelijken. Eventueel komen ze later terug om alsnog een definitieve reservering te maken.

Met de analytische software van Google Analytics is het erg inzichtelijk te krijgen hoe uw gasten u vinden, wat de gemiddelde omzet is en op welk moment de gasten stoppen in het online boeken. "Meten is Weten!" en daarom hebben wij dit reeds voor alle klanten met TIBOS online boeken ingesteld.

Trechterweergave
In de trechterweergave van Google Analytics ziet u precies hoe de gebruikers door de online boeken stappen lopen. Per stap wordt weergegeven hoeveel mensen doorgaan of uitstappen. Dit is dus hele waardevolle informatie om te zien waar de meeste bezoekers afhaken en hoeveel procent uiteindelijk wel een online reservering maakt.

E-commerce
E-commerce in Google Analytics is een overzicht van de gemaakte online reserveringen, hier kunt u zien welke objecten het meeste geboekt worden, wat de omzet per object is en waar de online boeker vandaan komt. Er is nog veel meer informatie uit te halen en dit is zeker de moeite waard om het eens goed te bekijken.

Toegang tot Google Analytics
Om toegang te krijgen tot Google Analytics dient u over een Google Account te beschikken. Indien u deze nog niet heeft, kunt u zelf een Google Account aanmaken. Door het e-mail adres van uw Google Account aan ons door te geven, kunnen wij u vervolgens toegang geven tot Google Analytics.


Even voorstellen: Jan Verharen

U heeft ongetwijfeld al eens met Jan gesproken. Hij is binnen Holiday Media verantwoordelijk voor de webapplicatie die het online boeken mogelijk maakt en u ondersteunt bij de implementatie. Hij stelt zich graag aan u voor:

“Sinds januari 2005 ben ik werkzaam bij Holiday Media. Online boeken en reserveren waren toen al heel erg 'hot' en dit is in de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Samen met CAT hebben we het laatste anderhalf jaar een nieuwe koppeling opgezet welke meer aan de eisen van de gebruikers voldoet.

Nieuw is bijvoorbeeld het 'geoptimaliseerd boeken', ook wel bekend als aansluitend boeken. Het best passende object wordt dan automatisch door het systeem geselecteerd. Wanneer gasten niet via de plattegrond een keuze maken of u dat niet toestaat, kan het zo ingesteld worden dat TIBOS het meest aansluitende object kiest. Let wel op, indien er veel vrije objecten zijn kan dit proces wat langer duren, omdat ieder object gecontroleerd wordt of dit de beste keuze is.

Natuurlijk gaan de ontwikkelingen ook door en mocht u iets missen, of een leuk idee voor een uitbreiding hebben, laat het ons dan weten!”