maandag 30 maart 2015

6 tips om van uw website bezoeker een boeker te maken

Een blogartikel, ja dat werd wel weer tijd. :) Wij zijn voornemens de blog de komende tijd wat vaker te voorzien van leuke en interesse berichten. 

Wat maakt een website succesvol?

Bij een succesvolle recreatieve website worden de volgende pijlers vaak gezien als de belangrijkste speerpunten:
  • Goede vindbaarheid
  • Goede sfeer / passende lay-out
  • Goede en volledige content 
Dit zijn ook zeker belangrijke punten! Wij willen hier graag een vierde punt aan toevoegen:
  • Optimale website structuur, gebruiksvriendelijkheid en call to action
Wanneer de eerste drie zaken helemaal optimaal zijn, maar een website bezoeker niet snel genoeg bij de informatie kan komen die gezocht wordt, zal die ook afhaken en naar de volgende website gaan. U moet er toch niet aan denken dat iemand heeft besloten “Hier ga ik boeken!” maar vervolgens door de bomen het bos niet meer ziet en vervolgens verder gaat Googlen en bij de concurrent uitkomt?

Om dit te voorkomen, en uw website bezoekers een zo prettig mogelijke website ervaring te bieden, hierbij enkele basis tips om in uw website rekening mee te houden.

Tip 1: Zorg dat elke pagina een goede call to action heeft

Website bezoekers willen graag klikken, zo blijkt uit onderzoek. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat elke pagina een goede call to action link heeft. Dit kan voor elke pagina een andere link zijn. Zo zou het voor een pagina die over de faciliteiten gaat goed zijn om een call to action “Bekijk onze kampeerplaatsen” te plaatsen, en op deze pagina over de kampeerplaatsen zouden call to actions “Bekijk tarieven” en “Boek een kampeerplaats” weer beter zijn!

Dus: bepaal het doel van de pagina en stem de call to action hier op af!

Tip 2: Zorg voor relevante en volledige informatie

De online vakantieboeker van tegenwoordig hecht veel waarde aan veel en mooie foto’s. Het is niet voor niets dat een toonaangevende organisatie als Airbnb een service heeft waarbij zij gratis zorgen voor de fotografie van de woning.

Foto’s op je website van een huuraccommodatie of vakantiehuis? Een bezoeker en dus potentiële klant ziet er liever 20 dan 5! Ook de kwaliteit van de foto’s is uiteraard van groot belang.
Zorg daarnaast dat de informatie volledig is en leesbaar wordt aangeboden. Voorkom hierbij lange lappen tekst, maar denk eerder in overzichtelijke opsommingen!

Tip 3: Geen rode buttons!

Een call to action button mag zeker lekker opvallen en contrasteren, zorg er echter voor dat deze bij voorkeur niet rood is: meerdere onderzoeken tonen aan dat deze kleur afschrikt en daardoor geen handige keuze is. Kleuren als oranje en groen converteren het best.

Tip 4: Vereenvoudig het boekingsproces!

Een bezoeker die online gaat boeken is al heel ver in zijn oriëntatie en besluitvorming. Vaak wil men nog even controleren wat de definitieve kosten zijn alvorens er geboekt wordt. Als het gaat om online reserveren zijn allerlei valkuilen die je zoveel mogelijk wilt voorkomen om zoveel mogelijk boekingen of aanvragen te krijgen:

Tip 5: Speel in op de psyche van je website bezoeker

Sommige b(ez)oekers moeten nét over de streep getrokken worden. Een slimme vermelding “30 dagen gratis annuleren” of “1200 andere gingen u voor” of “De laatste boeking werd vandaag om 15:25 gemaakt vanuit Amsterdam”. Dergelijke ‘trucs’ helpen om juist in die laatste stappen de twijfelaars over de streep te trekken.

Booking.com is koploper als het gaat om deze 'beïnvloed-marketing'!

Tip 6 (en misschien wel de belangrijkste!): Zorg voor een optimale website ervaring op elk toestel!

De weergave en misschien ook wel de inhoud van uw website is nu misschien op elk toestel hetzelfde. Dat betekent bijvoorbeeld dat een grote website slecht leesbaar wordt op een mobiel apparaat, maar kan ook betekenen dat deze bijvoorbeeld erg veel content bevat. Misschien (lees: waarschijnlijk!) heeft de mobiele of de tablet-bezoeker wel een hele andere benadering nodig! Kijk hiervoor eens naar uw statistieken in Google Analytics, en vaak zult u zien dat voornamelijk mobiele bezoekers geen goede statistieken hebben!

Blijkt uw website na het lezen van dit artikel nog niet optimaal te zijn? Wij kijken graag samen met u naar uw website om te kijken hoe we dit kunnen verbeteren! 

In een volgend blogartikel zullen we wat verder ingaan op de do’s en dont’s als het gaat om mobile / responsive sites.