Een blogartikel, ja dat werd wel weer tijd. :) Wij zijn voornemens de blog de komende tijd wat vaker te voorzien van leuke en interesse berichten.
Wat maakt een website succesvol?
Bij een succesvolle recreatieve website worden de volgende pijlers vaak gezien als de belangrijkste speerpunten:- Goede vindbaarheid
- Goede sfeer / passende lay-out
- Goede en volledige content
- Optimale website structuur, gebruiksvriendelijkheid en call to action
Om dit te voorkomen, en uw website bezoekers een zo prettig mogelijke website ervaring te bieden, hierbij enkele basis tips om in uw website rekening mee te houden.
Tip 1: Zorg dat elke pagina een goede call to action heeft
Website bezoekers willen graag klikken, zo blijkt uit
onderzoek. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat elke pagina een
goede call to action link heeft. Dit kan voor elke pagina een andere link zijn.
Zo zou het voor een pagina die over de faciliteiten gaat goed zijn om een call
to action “Bekijk onze kampeerplaatsen” te plaatsen, en op deze pagina over de
kampeerplaatsen zouden call to actions “Bekijk tarieven” en “Boek een
kampeerplaats” weer beter zijn!
Dus: bepaal het doel van de pagina en stem de call to action hier op af!
Tip 2: Zorg voor relevante en volledige informatie
De online vakantieboeker van tegenwoordig hecht veel waarde
aan veel en mooie foto’s. Het is niet voor niets dat een toonaangevende
organisatie als Airbnb een service heeft waarbij zij gratis zorgen voor de
fotografie van de woning.
Foto’s op je website van een huuraccommodatie of vakantiehuis? Een bezoeker en dus potentiële klant ziet er liever 20 dan 5! Ook de kwaliteit van de foto’s is uiteraard van groot belang.
Foto’s op je website van een huuraccommodatie of vakantiehuis? Een bezoeker en dus potentiële klant ziet er liever 20 dan 5! Ook de kwaliteit van de foto’s is uiteraard van groot belang.
Zorg daarnaast dat de informatie volledig is en leesbaar
wordt aangeboden. Voorkom hierbij lange lappen tekst, maar denk eerder in
overzichtelijke opsommingen!
Tip 3: Geen rode buttons!
Een call to action button mag zeker lekker opvallen en contrasteren,
zorg er echter voor dat deze bij voorkeur niet rood is: meerdere onderzoeken
tonen aan dat deze kleur afschrikt en daardoor geen handige keuze is. Kleuren
als oranje en groen converteren het best.
Tip 4: Vereenvoudig
het boekingsproces!
Een bezoeker die online gaat boeken is al heel ver in zijn oriëntatie
en besluitvorming. Vaak wil men nog even controleren wat de definitieve kosten
zijn alvorens er geboekt wordt. Als het gaat om online reserveren zijn allerlei valkuilen die je zoveel mogelijk wilt voorkomen om
zoveel mogelijk boekingen of aanvragen te krijgen:
- Zorg voor een zo kort en zo gebruiksvriendelijk mogelijk formulier
- Zorg voor een snel werkend boekingsproces
- Geen extra kosten in de laatste stap
Tip 5: Speel in op de psyche van je website bezoeker
Sommige b(ez)oekers moeten nét over de streep getrokken
worden. Een slimme vermelding “30 dagen gratis annuleren” of “1200 andere
gingen u voor” of “De laatste boeking werd vandaag om 15:25 gemaakt vanuit
Amsterdam”. Dergelijke ‘trucs’ helpen om juist in die laatste stappen de
twijfelaars over de streep te trekken.
Booking.com is koploper als het gaat om deze 'beïnvloed-marketing'!
Booking.com is koploper als het gaat om deze 'beïnvloed-marketing'!
Tip 6 (en misschien wel de belangrijkste!): Zorg voor een optimale
website ervaring op elk toestel!
De weergave en misschien ook wel de inhoud van uw website is
nu misschien op elk toestel hetzelfde. Dat betekent bijvoorbeeld dat een grote
website slecht leesbaar wordt op een mobiel apparaat, maar kan ook betekenen
dat deze bijvoorbeeld erg veel content bevat. Misschien (lees: waarschijnlijk!)
heeft de mobiele of de tablet-bezoeker wel een hele andere benadering nodig!
Kijk hiervoor eens naar uw statistieken in Google Analytics, en vaak zult
u zien dat voornamelijk mobiele bezoekers geen goede statistieken hebben!