vrijdag 1 februari 2013

Internet Marketing Trends 2013

De eerste maand van 2013 is alweer voorbij. De feestdagen zijn achter de rug en de wegen zijn weer begaanbaar. Een mooi moment om vooruit te kijken wat 2013 ons op het gebied van internet marketing gaat brengen.
 

SEO is dood, leve de Content

SEO, oftewel Search Engine Optimization, bestaat niet meer. Waar vroeger met trucs invloed kon worden uitgeoefend op de resultaten in zoekmachines, zal dat in 2013 verder afnemen. Google streeft er naar om de beste resultaten weer te geven vanuit de ogen van een bezoeker. En wat ziet een bezoeker? Content (tekst & afbeeldingen)!

De tijd van het opzetten van pagina’s, alleen voor zoekmachines, gaat voorbij. Zorg daarom dat de menustructuur, teksten, afbeeldingen, links etc. de juiste zoekwoorden bevatten. Verlies daarbij het doel van de website niet uit het oog. Als een bezoeker de website goed weet te vinden, maar zich vervolgens door over-geoptimaliseerde content moet worstelen, wordt het doel voorbij gestreefd.

Bedenk dus goed: Wat zijn mijn belangrijkste zoekwoorden? Heb ik voor deze zoekwoorden al een eigen pagina op de website aangemaakt? Waarom niet?


Claim je plekje in het zoekresultaat

Het wordt steeds drukker in het zoekresultaat. Waar Google vroeger overzichtelijk de tien meest relevante websites op een rij toonde, hebben de websites concurrentie gekregen van afbeeldingen, video’s, nieuwsresultaten en plaatsen. Alleen de website optimaliseren is dus niet meer voldoende.

Wordt er gezocht op een plaatsbepaling, dan worden regelmatig resultaten uit Google+ / Google Places weergegeven. Wordt er gezocht op een product? Dan is de kans groot dat u een afbeelding van het product krijgt voorgeschoteld.

Bekijk daarom eens welke zoekresultaten Google allemaal toont. Bent u in al deze categorieën al goed vindbaar?

De verschillende zoekgenres kunnen elkaar versterken. Zorg dus dat u niet alleen vindbaar bent met uw website, maar ook met uw afbeeldingen, video’s, plaatsen op Google Maps etc.

Goede Links, Slechte Links

Het aantal links naar uw website blijft een belangrijke graadmeter voor Google. Een link vanaf een relevante website wordt gezien als positieve stem voor uw website. Maar let op. Links op verkeerde sites kunnen ook een negatief effect hebben. Dus één advies: Koop nooit links!

Maar wat kunt u dan wel doen?
Zorg voor nieuwswaardige inhoud! Gebruik social media, schrijf een blog of maak een persbericht met meerdere links (link niet alleen naar de homepage, maar ook naar vervolgpagina’s). Hoe interessanter uw bericht, hoe meer mensen uw bericht zullen delen.

Met professionele partners kunt u wel links uitwisselen. Maakt u bijvoorbeeld deel uit van een samenwerkingsverband? Plaats dan een link naar elkaar om zo de vindbaarheid van alle sites te verbeteren. Zo bent u verzekerd van een link op een relevante website.

En die relevantie is belangrijk! Als het onderwerp van de linkende site overeenkomt met uw website, beoordeelt Google dit als positief. Heeft bijvoorbeeld een website over kamperen een link naar u? Dan wordt dit door Google gezien dat meer informatie over kamperen op uw site te vinden is!

Heeft u veel links vanuit sites/pagina’s die over een heel ander onderwerp gaan? Dan verdwijnt de focus en krijgt Google een minder goed beeld waar uw website over gaat.

Google Webmaster Tools
Via de Google Webmaster Tools kunnen wij u een indicatie geven welke sites een link naar u hebben en met welke woorden er naar uw site wordt gelinkt. Linken de meeste sites naar u toe met een niet relevante term (Klik hier, Lees verder etc.)? Vraag deze sites om met relevante zoekwoorden naar uw website te linken!

Google roept uw hulp in

Wordt er over uw website gepraat op sociale media? Geven bezoekers uw website een +1? Heeft u al recensies op uw Google+ pagina? Google hecht steeds meer waarde aan uw mening. Dus weg met het papieren gastenboek. Laat uw gasten u online beoordelen.

Niet alleen Google, maar ook consumenten hechten waarde aan recensies van andere gasten. Zoover wordt niet voor niets vaak gebruikt als laatste check, voordat een gast een online boeking maakt.

Wees niet bang voor negatieve recensies, maar wel alert! Beschouw negatieve berichten als leerzaam en geef altijd een vriendelijke reactie met de mogelijke oorzaak of oplossing. Een goede afhandeling van een klacht kan toch leiden tot een positief gevoel.

Uw website in de tas

De afstand tot uw bezoeker is nog nooit zo klein geweest. De smartphones zijn niet meer weg te denken en de tablets komen in steeds goedkopere varianten op de markt. Met een paar vingerbewegingen heeft een bezoeker uw website al voor zijn neus.

U kunt iets terug doen voor uw mobiele bezoekers. Het scherm van een smartphone is namelijk een stuk kleiner dan een desktop scherm en een vinger is een stuk dikker dan het pijltje van de computermuis. Hoe frustrerend is het als een bezoeker op uw website een link wil aanklikken, maar door de dikte van zijn vinger per ongeluk een andere link aanklikt?

Maak uw mobiele weergave overzichtelijk, makkelijk klikbaar en snel laadbaar, zodat een bezoeker zo snel mogelijk de gewenste informatie heeft gevonden.

Als de mobiele website gereed is, kan deze als goede spiegel dienen voor de ‘hoofd’ website. Waarom heeft u bepaalde informatie weggelaten op de mobiele site? Was dit niet relevant? Waarom staat dit dan wel op de normale website? En andersom. Waarom heb ik de contactgegevens op de mobiele site zo prominent getoond en op de normale website niet?

En de winnaar is?

Bovenstaand worden slechts enkele tips gegeven waar u in 2013 extra aandacht aan kunt geven om de concurrentie voor te blijven. Maar de enige echte winnaar is natuurlijk Google zelf. In 2012 is de omzet van Google gestegen naar meer dan 50 miljard. Ook de winst is het afgelopen jaar gestegen. De meeste omzet genereert Google met het advertentieprogramma Google Adwords. Toch zitten Google en ik op één lijn qua eindadvies:

Maak uw website voor bezoekers en niet voor zoekmachines!

Auteur