vrijdag 23 september 2011

Wat is Location Based Marketing en wat kun je er mee?

Location Based Marketing is een term die je steeds vaker hoort. Dat komt vooral door populairder wordende social media diensten zoals Foursquare, Facebook en Google Places. Maar ook een dienst als Layer. Wat is Location Based Marketing en wat kun je er mee?

Location Based Marketing biedt de mogelijkheid tot interactie met een gebruiker van een mobiel apparaat, zoals een smartphone, op basis van de locatie van die gebruiker. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de GPS en/of Wifi mogelijkheden van het mobiele apparaat waarmee de locatie van de gebruiker wordt bepaald. Dit kan worden gekoppeld aan een spel element zoals op Foursquare. Juist dit spel element draagt bij aan de loyaliteit van klanten omdat gebruikers worden beloond door veel in te checken. En er ontstaat een stukje virtuele mond-tot-mond reclame omdat de locatie ook vaak nog wordt gedeeld via bijvoorbeeld Twitter en Facebook. Hierdoor  laten de gebruikers aan hun vrienden en volgers weten waar ze zijn en vaak ook nog wat ze er doen en wat ze er van vinden.


Wat kun je met deze locatie diensten?
Gebruikers kunnen "inchecken" op een locatie waarmee ze laten weten waar ze zijn en wat ze er doen. Doordat gebruikers dit inchecken vaak delen via social media ontstaat mond-tot-mond reclame. Het inchecken is bij Foursquare gekoppeld aan een spel element waarmee gebruikers badges kunnen winnen. En degene die het meest op een locatie incheckt wordt de "burgemeester" van die locatie. Aan het inchecken kunnen acties worden gekoppeld die het voor een gebruiker extra interessant maken om in te checken. Zo kun je iemand die voor het eerst incheckt bij de horeca op de camping zijn eerste drankje gratis geven. Of als iemand de burgemeester wordt van de receptie mag die een dag gratis een fiets huren. Dit soort acties stimuleren andere gebruikers ook weer om in te checken. Hierdoor creëer je kansen om meer omzet te behalen doordat je gebruikers naar je bedrijf lokt.

In onderstaand filmpje wordt uitgelegd hoe Foursquare werkt.



Een andere mogelijkheid die Location Based Marketing biedt is dat gebruikers er ook interessante locaties op kunnen vinden die op dat moment bij hun in de buurt zijn. Dat kan iets praktisch zijn als een pin automaat of een tankstation maar ook acties, aanbiedingen of evenementen. En dus ook een recreatiebedrijf of een leuke last minute.

Gebruikers kunnen ook automatisch een mail of SMS op hun smartphone ontvangen als ze in de buurt van een specifieke locatie zijn. Vaak is dat gekoppeld aan een actie of aanbieding. Maar ook aan nieuws of wetenswaardigheden. Zo kun je als recreatiebedrijf bijvoorbeeld laten weten dat het zwembad ook toegankelijk is voor niet-gasten of dat er nog plaatsen beschikbaar zijn op het trekkersveldje.

Layar
Een andere populaire locatie dienst is Layer. Deze dienst  maakt naast de GPS en Wifi mogelijkheden van een mobiel apparaat ook gebruik van de ingebouwde camera. Bij Layer draait het juist om het toevoegen van interactiviteit op een locatie.  Door de camera op een onderwerp te richten krijgt de gebruiker extra informatie op zijn scherm te zien over het onderwerp. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de camera. Een gebruiker richt zijn smartphone bijvoorbeeld op het Van Gogh Museum en krijgt dan bijvoorbeeld informatie over het gebouw op zijn scherm. Het onderstaande filmpje is hier een mooi voorbeeld van:


Wilt u weten hoe u Location Based Marketing kunt inzetten voor uw organisatie, neem dan vrijblijvend contact met ons op en check in bij Holiday Media.