dinsdag 12 mei 2015

De hele wereld gaat mobiel, en onze website dan?

Smartphones en tablets zijn niet meer uit ons dagelijks bestaan weg te denken. Dit is geen nieuws. De enorme vaart die deze ontwikkeling neemt nog altijd wel.

Om nog maar eens te bevestigen dat deze ontwikkeling explosief gaande is heb ik even de statistieken in Google Analytics van drie willekeurige websites met verschillende bezoekersaantallen erbij gepakt en de percentages van de maanden feb-mrt-apr van 2015 tegen 2014 afgezet:

Februari-maart-april 2014 Februari-maart-april 2015
Website 1
(gemiddeld 50.000 sessies per maand)
Desktop: 55%
Tablet: 29%
Mobiel: 15%
Desktop: 45%
Tablet: 30%
Mobiel: 25% (+66%)
Website 2
(gemiddeld 7.000 sessies per maand)
Desktop: 81%
Tablet: 27%
Mobiel: 7%
Desktop: 67%
Tablet: 27%
Mobiel: 16% (+128%)
Website 3
(gemiddeld 5.000 sessies per maand)
Desktop: 62%
Tablet: 23%
Mobiel: 14%
Desktop: 51%
Tablet: 23%
Mobiel: 25% (+78%)


Respectievelijk een groei van 66%, 128% en 78% in het aantal mobiele bezoekers!

Deze ontwikkeling is nog niet afgelopen en gaat vermoedelijk richting volledige nivellering van de bezoekers over smartphone, tablet en desktop.

Bekijk dit ook eens zelf in Google Analytics, wij helpen je hiermee graag op weg!

Google beloont mobiel geoptimaliseerde websites

Google houdt bij het bepalen van de posities in de zoekresultaten rekening met steeds meer facetten. Sinds 21 april kijkt Google nu ook officieel of websites geoptimaliseerd zijn voor mobiel, en als dit het geval is worden deze websites bevoordeeld in de zoekresultaten. Of anders gezegd: is je website niet geoptimaliseerd voor mobiel? Dan komt deze láger te staan in de zoekresultaten! 

Mobiele website optimalisatie is dus niet alleen bevorderlijk voor de gebruikerservaring en dus de conversie van je website, maar ook voor mobiele vindbaarheid en bezoekersaantallen!


Wat is het beste voor onze website?

In grote lijnen zijn er drie mogelijkheden om een website te optimaliseren voor mobiel (als dit niet al gedaan is natuurlijk):

1. Mobiele website toevoegen naast de bestaande website

Naast de reeds bestaande website wordt een mobiele variant toegevoegd, welke dan benaderbaar is vanaf een eigen locatie. Een mobiele bezoeker wordt automatisch naar deze aparte website toegestuurd. Er is dan eigenlijk sprake van twee aparte websites.

Dit is bijvoorbeeld te zien op www.duinenstrand.nl en www.duinenstrand.nl/mobile


2. Extra weergave toevoegen aan bestaande website: bestaande website ‘responsive’ maken 

Het is in bijna alle gevallen ook mogelijk om één of meerdere weergaven (in ieder geval voor mobiel) toe te voegen aan de reeds bestaande website. De mobiele bezoeker komt dan op dezelfde website uit, maar krijgt een andere weergave dan een bezoeker op pc/laptop. Hiermee wordt een bestaande website ‘responsive’ gemaakt.

Dit is bijvoorbeeld te zien op www.horsetellerie.nl

3. Website nieuw ontwikkelen en full responsive maken

Bij de ontwikkeling van nieuwe websites adviseren wij in veel gevallen om deze full repsonsive te maken. Dit wil zeggen dat één website geoptimaliseerd wordt voor allerlei weergaven, denk daarbij aan:
  • Smartphone, staand
  • Grotere smartphones
  • Liggende weergave smartphones
  • Tablet, liggend
  • Tablet, staand
  • Desktop
  • Desktop, extra grote weergave
Hiermee kan je zover gaan als je wil, een veelgehoorde uitspraak hier op kantoor is dan ook “je hebt responsive en responsive”.

Voorbeelden van full responsive ontwikkelde websites zijn www.kennemerduincampings.nl, www.chaletsplus.com en www.hoteldezeeuwsekust.nl


Full responsive websites voor www.kennemerduincampings.nl 

Conclusie?

Google beschouwt al deze opties als ‘mobiel geoptimaliseerd!’. Wat de beste oplossing is, verschilt helemaal per situatie. Dit heeft voornamelijk te maken met de aanwezige content en de doelstellingen die een website heeft. Daar is dus helaas geen altijd geldende wijsheid voor.

Hoe staan we er over drie jaar voor?
De snelheid waarin ontwikkelingen gaan maakt het onmogelijk om voorspellingen te doen, maar zeker is dat we nog niet ‘uit-veranderd’ zijn. Hoe snel gaat de ontwikkeling van smartwatches als de Apple Watch, wearables als de Google Glass maar bijvoorbeeld ook de ontwikkeling van hologrammen met Microsoft Hololens? Een winterslaapje zit er dus niet in! (dan ben je vermoedelijk niet meer ‘bij’!)

Hoe staan wij er nu voor?
Is je website al mobiel geoptimaliseerd maar roept dit artikel toch vragen of ideeën bij je op? Is je website nog niet mobiel geoptimaliseerd? (overigens hier bij Google te controleren) Wij denken graag vrijblijvend mee!

Geen opmerkingen: