donderdag 3 maart 2011

Free publicity

Tijdens mijn studie journalistiek werd het erin gehamerd. Scheiding tussen redactionele artikelen en commercie is heilig. Het werd zelfs vergeleken met de scheiding tussen kerk en staat.

Wat een schok toen ik op de redactie van het tijdschrift Panorama belandde. “Waar denk jij dat wij onze boterham mee verdienen?”, werd mij de eerste dag toegebeten. En: “Hoeveel werk denk je dat het is om zelf op zoek te gaan naar interessante onderwerpen?” Als het ons in de schoot geworpen wordt en het is interessant voor de lezer; who cares?

En zo leerde ik die eerste dag een belangrijke les: redacties zijn lui. Komt er iets in de mailbox dat past bij de doelgroep, dan grijpen ze de kans op werkverlichting. En daar wordt te weinig van geprofiteerd door commerciële partijen. Zeker de recreatiebranche heeft de media veel te bieden, maar we doen maar zelden een poging om ons te profileren. Vandaar mijn boodschap aan u: grijp uw kansen op free publicity!
Garanties krijgt u niet, maar u kunt uw kansen op gratis publiciteit wel vergroten.

Een paar tips:

1. Denk aan de doelgroep. De lezer van Panorama is niet geïnteresseerd in een unieke boomhut om in te kamperen. Daarvoor moet u bijvoorbeeld bij Libelle zijn. Of bij Landleven. Heeft u een outdoor adverturecentrum? Dan bent u wél aan het juiste adres bij Panorama. Wees kieskeurig in het medium dat u aanspreekt.

2. Wees ook selectief in de info die u toestuurt! Promoot uw park, hotel of attractie niet als geheel, maar pik er iets opmerkelijks uit. Een bijzondere accommodatie, een prachtige fietsroute, een unieke activiteit.

3. Val op! Realiseer u dat de mailboxen van redacties dagelijks volstromen met persberichten. Vaak komen de aanschrijvers niet verder dan een saai A4’tje met een paar foto’s in de bijlage. Niet iets waar een redacteur direct voor warmloopt en de deleteknop is dan ook snel gevonden. Stuur uw brochure per post en doe een pluk stro in de envelop als u een strohotel heeft. Stuur een klein, origineel presentje mee voor de redactie. Gebruik uw fantasie en maak er werk van!

4. Geef iets cadeau! Bied de redactie aan om de lezers te trakteren op een weekend weg. Of stel uw unieke accommodatie beschikbaar voor een mooie fotoreportage. Dat scheelt hen veel werk en de kosten voor een locatie. En uw doelgroep proeft direct de sfeer van uw park of accommodatie. Uw naam en websiteadres komen uiteraard in de fotocredits.

5. Zorg dat uw informatie direct bij de juiste persoon terecht komt: de mensen die beslissingen maken!

6. Vergeet internet niet! De kracht van internet wordt onderschat. Een website als Margriet.nl heeft gemiddeld 300.000 bezoekers per maand! En deze kunt u allemaal bereiken door een leuke mail-en-win actie voor te stellen of op een andere manier onder de aandacht te komen van de redactie. Bovendien is internet veel sneller. Uw bijdrage kan binnen een paar dagen al online staan, terwijl een tijdschrift vaak weken – of zelfs maanden – vooruit werkt.

Houd dit in gedachte als u uw product/park gratis op de kaart wilt zetten. Free publicity is niet alleen veel goedkoper dan een betaalde advertentie, de impact is ook veel groter! Het loont de moeite! 

    Kim Haanappel
    Ferias Communicatie
    www.ferias-communicatie.nl

    Grijp die kans!
    Op dit moment is Ferias bezig met een vrijetijdsreportage voor het tijdschrift Margriet. Hiervoor zijn we op zoek naar leuke bestemmingen, locaties, activiteiten etc. passend in het thema ‘op de grens (of er net over)’. Dit kan zowel letterlijk (op de grens van een provincie, het land, de grens tussen water en bos) als figuurlijk (op de grens van de psyche – iets avontuurlijks of spiritueels) geïnterpreteerd worden. Dé kans op free publicity, dus denkt u dat u een bijdrage kunt leveren aan deze reportage? Laat het ons weten! (Ook wij zijn graag een beetje lui!)

    Ferias Communicatie heeft zich gespecialiseerd in communicatie voor de recreatiebranche en is partner van Holiday Media. Samen zorgen wij voor (re)creatieve communicatie. Wij weten dat brochures meteen een vakantiegevoel op moeten roepen. Dat een websitetekst heldere informatie moet verschaffen, maar tegelijkertijd onderscheidend en inspirerend moet zijn. En dat het aanspreken van de juiste doelgroep essentieel is.

    http://www.ferias-communicatie.nl/Column/Artikelen/2011/3/3_Dagje_surfen.html

    Geen opmerkingen: