dinsdag 12 maart 2013

Zet keuzestress om in een boeking!

Wanneer men vroeger op vakantie wilde, ging men naar het reisbureau. Het aanbod was enorm, maar gelukkig wist het reisbureau met een paar goede suggesties te komen. Tegenwoordig zijn we aan het lot van Google overgelaten. Gevolg: Keuzestress! Help bezoekers met het maken van keuzes en zorg dat bezoekers daadwerkelijk boekers worden!

Keuze 1: Welk zoekresultaat klik ik aan?

Het reisbureau gaf drie goede opties, maar Google biedt veel meer resultaten. Welke vermelding klik ik aan? Op welke website kom ik dan terecht?

Bezoekers gaan steeds meer zoekwoorden gebruiken om op die manier de miljoenen websites uit te filteren. Maar het aantal resultaten blijft te groot om alle sites te bekijken. Zorg daarom dat uw vermelding in het zoekresultaat al direct de belangrijkste vragen van een bezoeker beantwoordt.

Camping ‘t Voorbeeldje | Comfortabel kamperen op de Veluwe
Deze kindvriendelijke camping in Hoenderloo op de Veluwe biedt ruime kampeerplaatsen met privé sanitair aan midden in de natuur. Door de vele animatie en recreatie mogelijkheden is de camping ideaal voor gezinnen met kinderen. Bekijk ook onze speciale familiebungalows!


Bovenstaande titel en omschrijving geven antwoord op een aantal relevante vragen:
  • Hoe heet de camping? (Camping ’t Voorbeeldje)
  • Waar ligt de camping? (Hoenderloo, Veluwe)
  • Wat voor soort kampeerplaatsen zijn er? (Ruim, Privé sanitair, midden in natuur)
  • Is de camping leuk voor mijn kinderen? (Kindvriendelijk, Animatie, Recreatie, Familiebungalows) 


Keuze 2: Hoe vind ik de informatie die ik nodig heb?

Hoera, de bezoeker heeft voor uw website gekozen. Er is echter geen tijd om rustig achterover te leunen, want de bezoeker lijdt nog altijd aan keuzestress. Is deze website wel wat ik zoek? Of moet ik toch terug naar het zoekresultaat om een andere website te bekijken?

Als een bezoeker niet binnen 2 seconden weet of de website biedt waar hij naar op zoek is, dan is de bezoeker alweer weg. Maak dus direct duidelijk wat u te bieden heeft! Camping, Bungalows, Kindvriendelijk, op de Veluwe. Een paar woorden die precies duidelijk maken waar een bezoeker terecht is gekomen.

Nu de bezoeker de website gescand heeft op dergelijke woorden, besluit hij om verder te lezen (of niet). Ook daarbij moet de bezoeker begeleid worden door duidelijke vervolgstappen aan te bieden. Met opvallende buttons (call-to-actions) kan de bezoeker worden verleid om verder te klikken naar de volgende ‘stap’.

Keuze 3: Welke accommodatie is geschikt voor mij?

Moet ik nu kiezen voor bungalow A of bungalow B? Wat is het verschil? Ze zien er allebei hetzelfde uit en zelfs de foto’s lijken op elkaar.

Help bezoekers een keuze te maken uit uw eigen aanbod! Bezoekers moeten aan de hand worden meegenomen totdat daadwerkelijk een boeking is afgerond. Het niet kunnen kiezen tussen bungalow A of bungalow B is een onderschat probleem. Daarmee loopt u de kans dat een bezoeker de beslissing uitstelt of uiteindelijk zelfs afstelt.

Dit kunt u voorkomen door uw gasten te vertellen welke bungalow ze moeten boeken. Beoordeel bijvoorbeeld uw accommodaties op een aantal kenmerken:
  • Kindvriendelijk
  • Luxe & Comfort
  • Prijs/Kwaliteit
  • Ligging dichtbij zee / parkcentrum
  • Etc.
Bezoekers kunnen op deze manier een goede afweging maken op punten die voor hen belangrijk zijn.

Toon bij een accommodatie ook direct de prijzen en beschikbaarheid. Dit voorkomt niet alleen dat een bezoeker een onnodige klik moet maken, maar voorkomt ook teleurstelling als de gewenste accommodatie na veel keuzestress niet meer beschikbaar blijkt. Vanuit het bekijken van de prijs is het maken van een boeking de logische vervolgstap.

Keuze 4: Nu boeken of er nog even over nadenken?

Uiteindelijk heeft de bezoeker zijn keuze gemaakt. Deze accommodatie is helemaal wat ik zoek! Maar dan slaat nog één keer de twijfel toe. Vinden mijn vrouw en kinderen dit ook leuk? Zal ik toch niet even verder kijken?

Nee! Overtuig de bezoeker dat hij NU de boeking afrondt. Geef redenen waarom hij dit met een gerust hart kan doen:
  • Nog slechts enkele beschikbaar (“Ik moet snel zijn”)
  • Binnen een week gratis annuleren (“Als mijn vrouw het dan echt niks vindt, kan ik altijd annuleren”)
Booking.com speelt handig in op deze onderbuikgevoelens. In de overzichtslijst wordt geen samenvatting gegeven van een hotel, maar wordt gemeld dat deze accommodatie goed wordt beoordeeld, op dit moment door meer mensen wordt bekeken en dat het hotel een aantal minuten geleden nog is geboekt.


Hierdoor ontstaat het gevoel dat als te lang wordt gewacht, de accommodatie misschien wel vol zit.

Direct maar even boeken dus!

Keuze gemaakt, ik wil boeken!

Bedankt voor het helpen met het maken van keuzes. Ik ga de accommodatie meteen boeken! Hoe kan ik eigenlijk boeken?

Na veel keuzes, heeft de bezoeker uiteindelijk de gewenste accommodatie gevonden. Niets is zo frustrerend als hij vervolgens de boeking niet direct online kan afronden. Wordt verwezen naar een algemeen contactformulier of een telefoonnummer? Dan moet de bezoeker opnieuw uitleggen wat hij precies wenst.

Kan een bezoeker wel direct online boeken? Dan is het belangrijk dat de stappen duidelijk zijn. Komt een bezoeker er toch niet uit? Dan kan een chat functie helpen om een bezoeker direct bij zijn probleem of vraag te kunnen helpen.

Het voordeel van het direct wegschrijven van een online boeking in het reserveringssysteem, is dat de bezoeker direct zekerheid heeft dat zijn accommodatie gereserveerd is. Als dit niet het geval is, wordt gesproken over een reserveringsaanvraag.

Een reserveringsaanvraag of telefoonnummer zijn wel geschikt voor uw mobiele site. Hiermee wordt voorkomen dat een bezoeker op een klein scherm veel velden moet gaan invullen. Een vereenvoudigd formulier of telefoonnummer kan helpen de stap voor mobiele bezoekers te verkleinen om een boeking te maken.

Neem uw bezoekers aan de hand

Helpt u bezoekers al met het maken van keuzes? Of moet de bezoeker zelf maar uitzoeken wat hij wil? Neem de keuzestress bij uw bezoekers weg en neem ze aan de hand totdat de boeking is afgerond!

Auteur

Geen opmerkingen: