donderdag 31 mei 2012

Krijg meer bezoekers op uw website met Social Link Building


Een belangrijk aspect bij het optimaliseren van de vindbaarheid van een website is het krijgen van links van andere websites naar uw eigen website. Dit aspect heet Link building. Hoe meer websites naar uw website linken, hoe meer bezoekers u op uw website krijgt en hoe beter uw ranking in zoekmachines wordt.

Een kleine kanttekening hierbij is dat er wel vanaf relevante websites moet worden gelinkt. Een lokaal autobedrijf dat naar uw website linkt is natuurlijk een stuk minder relevant dan als de lokale VVV of een lokaal restaurant dat doet.

Bij Social Link building worden ook de Social Media kanalen ingezet om meer links naar uw website te krijgen. Inkomende links, want zo noemen we deze, zorgen voor 3 belangrijke pluspunten:
  • Bekendheid omdat uw naam op diverse websites wordt genoemd
  • Meer bezoekers op uw website en dus meer potentiële gasten
  • Betere ranking in zoekmachines waardoor uw website beter gevonden wordt
Hoe kunt u er nu voor zorgen dat er meer wordt gelinkt naar uw website? We hebben een paar tips voor u verzameld.

1. Acties
Organiseer een leuke actie en verspreid deze via Twitter en uw Facebook pagina. Leuke acties worden vaak weer gedeeld met anderen en zo ontstaat een sneeuwbal effect. Een voorbeeld van een dergelijke actie is onze Zoek-en-Win actie.

2. Link pagina's
Vroeger was een vermelding in de papieren versie van de Gouden Gids en de Telefoongids noodzakelijk. Met de komst van internet zijn er diverse online alternatieven gekomen waar u, al dan niet tegen betaling, een vermelding kunt krijgen. De ene meer relevant dan de ander. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende startpagina's zoals camping.startpagina.nl en aanverwante pagina's. Ook zijn er diverse (gratis)online bedrijvengidsen waar u een vermelding kunt krijgen zoals www.yalwa.nl en www.dmoz.org. Deze zijn echter vaak minder relevant. Weeg bij online bedrijvengidsen, waar voor een vermelding moet worden betaald, altijd goed af of  de kosten opwegen tegen de baten. En bedenk of de desbetreffende bedrijvengids voor u wel relevant is.

3. Bloggen
Met een blog kunt u leuke en interessante artikelen schrijven over uw bedrijf, de omgeving en bijvoorbeeld evenementen. De blog artikelen kunt u via Twitter en uw Facebook pagina promoten en zo worden ze ook weer vaak gedeeld en genereren zo ook weer links naar uw blog en dus uw website. Blog artikelen die het altijd goed doen zijn artikelen met Top 10 lijstjes. Bijvoorbeeld een artikel met de 10 leukste foto's van de camping spooktocht. Waarin u dan ook nog een link kunt plaatsen naar alle foto's die op uw website te bekijken zijn.
Een tweede blog optie is om een gast blog te schrijven voor andere blog websites zoals bijvoorbeeld www.pretwerk.nl.

4. How to? content
Mensen zijn op het internet altijd op zoek naar informatie die ze direct kunnen gebruiken en die direct laat zien hoe iets werkt of hoe iets moet. Deze vorm van content noemen we How to? content. Denk hierbij bijvoorbeeld aan "hoe zet ik een tent op?" u kunt hier leuke pagina's voor opzetten waarin u met tekst en foto's stap voor stap laat zien hoe het moet, maar u kunt ook instructie video's maken. Deze kunt u dan op uw eigen website plaatsen, maar ook op Youtube en je Facebook pagina. En uiteraard delen via Twitter.

5. Buttons
Een button is een mix tussen een logo en een banner. Eigenlijk dient een button als een soort mini-advertentie. Een button kan een statisch plaatje zijn maar een ook kleine animatie die linkt naar uw website. Een goed voorbeeld van een button is de Zoover button. Deze button genereert veel verkeer naar de website van Zoover omdat veel recreatiebedrijven deze button op hun website plaatsen. Voor uw bedrijf kunt u ook een dergelijke button maken en als download aanbieden op uw website zodat andere deze op hun beurt weer kunnen gebruiken op hun website. Ook kunt u andere vragen de button te gebruiken om naar u te linken in plaats van alleen een tekst linkje.

6. Social Media
Social Media biedt enorm goede mogelijkheden om inkomende links te genereren. De meest gebruikte en belangrijkste Social Media kanalen zijn Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ en voor Nederland Hyves. Nieuws en blogberichten op uw website kunnen via deze kanalen snel en makkelijk worden verspreid onder uw volgers die uw berichten ook weer snel en makkelijk kunnen delen met hun volgers.
Het is dus belangrijk om op uw website duidelijk te maken dat u aanwezig bent op een of meerdere Social Media kanalen. Maar ook om het makkelijk te maken dat uw website content snel en makkelijk door uw bezoekers gedeeld kan worden door bijvoorbeeld de Facebook “like” button te plaatsen op uw website.

7. QR codes
Eigenlijk hoort een QR code niet in dit rijtje tips thuis, maar omdat het gebruik van een QR code vele mogelijkheden biedt om bezoekers op uw website te krijgen vermelden we hem toch. Om vanuit papieren folders, advertenties en bijvoorbeeld persberichten snel en makkelijk naar uw website te linken kunt u zogenaamde QR codes gebruiken. Dit is een grafische code die met een smartphone of tablet gescand kan worden en waarmee men direct naar uw website of een specifieke pagina kan gaan.
Bedenk wel dat uw website in dit geval geschikt moeten zijn voor smartphones en tablets.


Wilt u meer weten over Social Link Building of over de genoemde tips? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij geven u graag advies.

Geen opmerkingen: