maandag 22 augustus 2011

Het inzetten van Social Media: een praktijkvoorbeeld

Social Media zijn hot. Iedereen heeft het er over en er zijn legio social media platformen zoals Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn en sinds kort ook Google+. Tijdens onze relatiedag zijn we met onze gastsprekers uitgebreid in gegaan op het inzetten van deze kanalen. En de boodschap was duidelijk, ook de recreatiebranche kan en moet zelfs, deze kanalen in zetten.

Om te illustreren hoe krachtig bijvoorbeeld Twitter kan zijn kwam ik nog niet zo heel lang geleden via Twitter een leuk artikel tegen waarbij een Fastfood keten in Amerika optimaal gebruik maakt van Social Media in hun klantenservice. Wat gebeurde er?

De schrijver van dit verhaal ging voor de eerste keer naar het onlangs geopende fastfood restaurant. Na eerst eindeloos rondjes te hebben gereden voor een parkeerplaats bleek er binnen ook een enorme wachtrij te zijn. De schrijver twitterde in de wachtrij over zijn ergenissen. Nadat hij had plaats genomen in het restaurant zag hij de restaurant manager rondlopen die duidelijk opzoek was naar iemand. De restaurantmanager kwam naar hem toe en vroeg hem wat het probleem was en wat hij kon doen om het goed te maken. De schrijver was stom verbaasd. De eigenaar van het restaurant had de tweet gezien en had direct de restaurantmanager gebeld. Deze had op het twitterprofiel van de schrijver de naam en een foto gezien en was de schrijver gaan opzoeken. Uiteindelijk verliet de schrijver het fastfood restaurant met een goed gevoel!

Dit verhaal illustreert hoe Social Media succesvol ingezet kunnen worden. Maar het toont ook aan dat het gebruik van Social Media vraagt om een actieve houding van uw organisatie. Het is namelijk niet alleen een kwestie van zenden, maar vooral van de dialoog aan gaan.

Het gebruik van websites en diensten zoals Twitter, LinkedIn, Youtube, en Facebook nemen als maar toe. In Nederland zijn inmiddels ruim 1 miljoen actieve Twittergebruikers. Facebook heeft in Nederland ruim 3,5 miljoen leden en is hard op weg Hyves in te halen. Het nieuwe Google+ had binnen enkele weken na de lancering al ruim 25 miljoen leden.

Als je als organisatie Social Media wilt inzetten is het belangrijk om te bedenken wat je er mee wilt bereiken. Wilt u weten hoe u Social Media optimaal kunt inzetten voor uw organisatie, neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Het hele artikel over het fastfood restaurant kunt u (in het Engels) nalezen op Virginia Highland Druid Hills blog.

Geen opmerkingen: