donderdag 22 oktober 2009

Belevingsgericht en doelgroepgericht communiceren

Waar draait het voor een recreatieondernemer nou eigenlijk om? Wát heeft u als recreatieondernemer nu eigenlijk wat die andere recreatieondernemer niet heeft? Hij heeft tenslotte ook die luxe chalets, die goede sanitaire voorzieningen en daar is ook plek voor jong én oud!

Het antwoord op deze vraag verdient extra aandacht op uw website. Het antwoord op deze vraag is vaak: beleving. De beleving is op elke camping of bij elke recreatieondernemer totaal verschillend, en is dus hét aspect van uw website wat extra aandacht verdient. Met meerdere klanten hebben we brainstormsessies gehad over wat nu exact de beleving is, of welke beleving men gerealiseerd wil hebben.

Zo spraken we een recreatieondernemer, die iets mysterieus en diepgaands wou uitstralen. Naast het aanbieden van vele visuele opties, die vaak zeer effectief zijn bij het overbrengen van beleving, kunnen het ook kleine aspecten van een website zijn die net dat verschil maken tussen belevingsgericht en productgericht. Zo kan je met kleine tekstuele aanpassingen net die beleving creëren die je daadwerkelijk hebben wil. Als voorbeeld neem ik het woord grotprogramma, dit woord zegt feitelijk exact waar het voor staat, namelijk een programma in de grot. Op dit moment voel ik nog totaal geen beleving. Op het moment dat je hier ‘Ontdek de grotten’ van maakt, en deze toon doorvoert over de gehele website, is de tone-of-voice op de website al meer mysterieus en belevingsgericht.

Een ander zeer belangrijk aspect van uw communicatie en dus ook uw website, is het gericht aanspreken van uw doelgroep(en).

Niet voor niets schreef Gastvrij Nederland namens RECRON de Recreantenatlas, waarin recreatieondernemers uitleg en handvaten krijgen over de verschillende ‘kleuren’ en doelgroepen waarmee zij te maken hebben.

Het ‘probleem’ waar veel recreatieondernemers tegen aan lopen, is dat zij meerdere doelgroepen hebben. Dat maakt het lastig om één specifieke groep aan te spreken met een daarop aangepaste tone-of-voice en productpresentatie. Het feit dat uw doelgroepen vaak ook nog erg van elkaar verschillen per seizoen, maakt dit alleen nog maar lastiger.

Er zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden om meerdere doelgroepen tóch zo goed mogelijk aan te spreken, een greep uit de praktische website-toepassingen hiervoor:

- Portalpagina die doorverwijst naar verschillende subsites, op elke subsite kan een aparte doelgroep worden aangesproken. De selectie vanaf de portalsite kan op verschillende manieren. Dit kan letterlijk op leeftijd / type doelgroep, maar ook op bijvoorbeeld type verblijf (huren/kopen/kamperen) en seizoen.
- Actiepagina’s met elk hun eigen look & feel en boodschap
- Sturen van mailings, gesegmenteerd op leeftijd / verblijfsseizoen

Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden om de beleving zo goed mogelijk over te brengen en uw doelgroep zo goed mogelijk aan te spreken. Voor deze onderwerpen geldt bovenal dat er geen handboek is met standaard oplossingen om dit goed tot uiting te brengen. Elke organisatie, elke doelgroep en elke beleving vergt een andere aanpak. Ook op uw website!

Marijn Eijsink
Holiday Media

Geen opmerkingen: